Agenda
Reserveer direct
contact informatie retreats

Blijf op de hoogte van Retreats!

Start vandaag met verdieping, ontspanning én nieuwe energie. Schrijf je in voor onze mailings.

Inschrijven

Het verminderen van stress – hoe pak je dat aan?

Deveny Kok 24 December 2021

Een beetje spanning ervaren we allemaal wel eens. Het maakt dat je alert bent en dat je beter presteert. Zeker in drukke tijden of in (externe) situaties waar je even geen invloed of controle op hebt, komt spanning om de hoek kijken. Maar, te veel spanning of ook wel ‘stress’ genoemd, kan zowel lichamelijke als emotionele gevolgen met zich mee brengen.

Wellicht herken je het wel; je hebt moeite om alle ballen in de lucht te houden, op het werk én thuis, of je bent de balans tussen die twee even kwijt. In zulke situaties is het goed om te kijken hoe je stress kunt verminderen óf zelfs kunt voorkomen… Retreats helpt je om ruimte en aandacht voor je lichaam en geest te vinden. En, voor de balans tussen beide. Volgens ons precies wat we allemaal nodig hebben. Lees je mee wat stress is, wat je eraan kan doen én waarbij Retreats jou kan helpen?

Zo'n 30% van alle Nederlanders heeft last van slaapproblemen. Stress kan zorgen voor slaapproblemen en te weinig slaap zorgt er weer voor dat je kwetsbaarder bent voor stress. Goed slapen is dus erg belangrijk!
Bron: ArboNed

Wat is stress?

Veel mensen herkennen stress als een gevoel van druk of spanning. Een gejaagd gevoel, waarbij je hartslag en bloeddruk stijgen en je ademhaling versnelt. Er zijn verschillende vormen van stress: spannende stress, frustrerende stress en schadelijke stress. De eerste is een vorm van stress die je helpt om optimaal te presteren, bijvoorbeeld voor een belangrijke deadline of prestatie. De tweede versie treed op onder bepaalde omstandigheden, waarbij frustratie leidend is. Je herkent het vast wel: je komt plots in de file terecht terwijl je een afspraak hebt waarbij je niet te laat kunt komen. De derde variant is de meest gevaarlijke en kan optreden bij traumatische ervaringen of wanneer het gevoel van stress langdurig aanhoudt.

Gezonde vs. ongezonde stress

Niet elke vorm van stress is ongezond. Spannende stress brengt je lichaam vooral in actie: het zorgt ervoor dat je extra alert bent en je volle concentratie hebt. Zodra de spannende situatie voorbij is, neemt de stress ook weer af. Voor frustrerende stress geldt hetzelfde. De woorden ‘schadelijke stress’ zeggen het al, dit is een ongezonde vorm van stress. Deze vorm kan zich op verschillende manieren uiten: in gevoelens, gedrag en/of gedachten.

Stress op de lange termijn

Dat we allemaal met stress te maken krijgen is onvermijdelijk, het is echter zaak dat het gevoel van stress niet te lang duurt en dat je lichaam de tijd krijgt om te herstellen en te ontspannen. Een constant gevoel van stress is niet natuurlijk en doet je lichaam en geest schade aan. Het voorkomen en op tijd signaleren van klachten is erg belangrijk, om zo een burn-out te voorkomen. Neem daarom klachten altijd serieus en check of ze alleen af en toe voorkomen of zeer regelmatig de kop op steken. Vraag jezelf ook af wat de trigger is: is het bijvoorbeeld de enorme to-do list op je werk of juist je eigen grote verantwoordelijkheidsgevoel? Zo wordt het makkelijker om een oplossing te zoeken.

Stress verminderen

Of je nou in meer of mindere mate last hebt van de stress, de belangrijkste remedie is ontspanning. Zie stressklachten als een waarschuwing van je lichaam om even tijd voor jezelf te nemen. Dat kan natuurlijk op allerlei manieren: van een lange wandeling maken tot in alle rust genieten van een kop thee. Onze experts van Retreats helpen je graag door een aantal manieren van ontspanning met jou te delen, doe er je voordeel mee!

1. Schrijf stress van je af: Merk je dat je teveel aan het piekeren bent? Probeer je gedachten dan van je af te schrijven. Een goed moment om dit te doen, is voor dat je gaat slapen. Leg een notitieboek en een pen naast je bed en wen jezelf aan om elke avond een stukje te schrijven. Zo zet je je gedachten op papier en gun je je hersenen rust.

2. Let op je ademhaling of mediteer: Het doen van ademhalingsoefeningen of een (begeleide) meditatie is een eenvoudige manier van ontspannen. Wanneer je dit doet vertraag je geleidelijk je hartslag en ademhaling, precies de twee symptomen die als eerste stijgen bij stress.

3. Eet gezond en slaap genoeg: Het lijken simpele en cliché adviezen, toch werken ze enorm goed. Een goed slaapritme zorgt er namelijk voor dat je minder geneigd bent om ongezonde eetkeuzes te maken én gezond eten zorgt weer voor een goede spijsvertering en een normale energiebalans. Ook iedere dag op dezelfde tijd gaan slapen en weer opstaan draagt bij aan een goede nachtrust en reduceert je stresslevel.

4. Volg een workshop of meerdaags programma: Een fit lichaam, een gezonde geest, een stressvrij leven. Klinkt logisch. Zo vanzelfsprekend is het helaas vaak niet. Bij een workshop of meerdaags programma van Retreats trap je bewust even op de rem, om aan jezelf te werken. Volg bijvoorbeeld ons meerdaagse programma Detox & Yoga, waarbij de focus ligt op het kwijtraken van gifstoffen en het ‘opruimen’ van je hoofd. Bij de workshop 'Veerkracht door adem' leer je te luisteren naar en werken aan jezelf. Stap uit je stress en in je energie!

Gun jezelf de tijd om aan jezelf te werken en boek nu de workshop, het meerdaagse programma of de opleiding die bij jou past!

Meer Inspiratieartikelen?

Maak een keuze.