Agenda
Reserveer direct
contact informatie retreats

Blijf op de hoogte van Retreats!

Start vandaag met verdieping, ontspanning én nieuwe energie. Schrijf je in voor onze mailings.

Inschrijven

Tips voor meer structuur, rust en positiviteit

Ilona Rave 9 September 2022

Hoe goed voel jij je vandaag? Ben je somber, neerslachtig of ben je alles gewoon even zat? Dat kan én dat mag. Zo nu en dan is het goed even pas op de plaats te maken en alles weer op een rijtje te zetten. Maar, het is ook goed om hier niet te lang in te blijven hangen...

Ruimte maken voor rust, structuur en positiviteit kan je daarbij helpen. Want júist in deze periode is het goed om te blijven letten op je gezondheid, je welzijn en wat vaker stil te staan bij je gevoel. En een goed gevoel, dat hebben we het liefst elke dag! Wij helpen je graag je goed te voelen met tips die jouw dag beter maken. Met de volgende tips kom je je dagen goed én gezond door.

#1 Structuur aan je dag

Plan je dag alvast de avond ervoor in. Pak elke avond een paar minuten om na te denken over de taak of taken waar je morgenvroeg mee start en hoe laat je hieraan begint. Het maken van een planning zorgt voor motivatie en overzicht. Als je dit voor jezelf helder hebt, dan start je je dag rustig en gemotiveerd.

#2 Ga op tijd naar bed

Voldoende slaap is goed voor je gezondheid, rustgevoel en productiviteit. Ga bijvoorbeeld de komende periode een uurtje eerder dan je geplande tijd naar bed. Het zal je goed doen!

Hiervoor is het belangrijk dat we ons brein helpen te ontspannen. Echter is voor velen ons telefoonscherm in de avond niet meer weg te denken. Het zorgt voor de nodige afleiding, maar het licht zorgt dat ervoor je brein juist wordt gestimuleerd én houdt je wakker. Vermijd daarom in de uren voordat je gaat slapen het licht van je beeldscherm. Lees bijvoorbeeld een boek of tijdschrift om los van je gedachten te komen. Of doe een heerlijke meditatie, om je hoofd wat rust te gunnen.

Blijven je gedachten malen in je hoofd? Leg dan een notitieboekje naast je bed. Hierin schrijf je je gedachten van je af, zie het als een soort ‘braindump’. Realiseer je dat die dingen wel tot morgen kunnen wachten, het zal je helpen rustiger in slaap te vallen.

Een goed gevoel, dat hebben we het liefst elke dag...

#3 Dankbaarheidslijstje

Sta iedere dag steeds op hetzelfde uur op. Een donkere slaapkamer helpt je niet om snel op te staan. Houd de gordijnen daarom een beetje open, zodat er wat licht naar binnen kan schijnen. Zo voelt je lichaam zelf aan dat het tijd is om op te staan en zal je energieker wakker worden. Vind je het lastig om meteen uit bed te stappen? Tip: Zet je wekker niet vlak naast je bed, maar leg hem in een andere hoek van je slaapkamer, zodat je wel op moet staan om hem uit te schakelen. Een voordeel, je staat al meteen naast je bed!

Sta vervolgens even stil bij waar je dankbaar voor bent. Schrijf iedere ochtend drie dingen op waar jij gelukkig van wordt. Door het bijhouden van zo’n lijstje sta je stil bij wat je wél hebt, word je bewust wat belangrijk voor je is en ga je het leven in een ander perspectief zien. Dit maakt je vrolijker én verhoogt je geluksgevoel.

#4 Pak zoveel mogelijk daglicht

Zet de deuren open en ga regelmatig een stukje wandelen voor wat extra vitamine D. Geniet van de natuur, de geluiden en van de bloemen die weer in bloei staan. Tip! Spreek eens met je collega’s af om een vergadering telefonisch te doen in plaats via beeldbellen. Doe je oortjes in en ga lekker buiten een rondje lopen terwijl je elkaar bijpraat!

Of ga eens op je vrije dag naar de zee, neem je eigen lunchpakketje mee, zet je telefoon even op stil en waai daar lekker uit. Neem de geluiden van het water in je op… Het zal je goed doen!

#5 Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd

Houd een grote lente schoonmaak. Het is niet voor iedereen een favoriete bezigheid, maar zodra je eenmaal begonnen bent voel je jezelf snel beter. Zet een heerlijk feelgood muziekje op. Zing lekker mee, doe een dansje en doe lekker gek! Leef je uit terwijl je je spullen uitzoekt of wanneer je je kledingkast onder handen neemt. Hierna voel je je zowel fysiek als mentaal beter, een opgeruimd hoofd én een opgeruimd huis!

#6 Tut jezelf op en doe leuke kleding aan

Zonder alle leuke uitstapjes zullen veel van onze favoriete outfits nog netjes in de kast hangen. Er gaat natuurlijk ook niets boven een ontspannen outfit waar je praktisch in kunt leven.

Wél is aandacht voor je uiterlijk stiekem toch heel belangrijk, óók voor je eigen gevoel. Daarom is het tijd om onszelf weer een beetje te gaan optutten! Juist door een beetje kleur op de wangen te brengen, een leuke rok uit de kledingkast te kiezen of gebruik te maken van parfum. Kijk maar eens nadat je iets hebt gekozen in de spiegel. Wedden dat jij je al meteen een stuk beter voelt?

 

Extra feelgood tips voor jou:

♡ Maak een playlist met muziek waar je vrolijk van wordt.
♡ Probeer eens een nieuw gerecht uit, waar je normaal geen tijd voor hebt.
♡ Bak een taart, muffins, koekjes en deel dit uit aan familie of vrienden. Hier wordt iedereen vrolijk van!
♡ Help mensen om je heen, hierdoor voel je jezelf nuttig.
♡ Plan een beautymoment voor jezelf!

Maak een keuze.